Finlands ekonomi började utvecklas kraftigt efter mitten av 1800-talet. Byggandet av järnvägsnätet var en viktig faktor i den ekonomiska reformen. Järnvägarna förenade Finland och tack vare S:t Petersburgsbanan krympte också avståndet till det övriga kejsardömet.
1868 års obligationslån (S:t Petersburgsbanan)
Premieobligationslån, 43,5 år, Preussisk thaler, arrangörer Haller, Söhle Co. ja von Erlanger & Söhne, undertecknad av Robert von Trapp
Staten finansierade byggandet av järnvägarna nästan i sin helhet med lån från utlandet. Senatens hovleverantör var från och med järnvägslånet år 1862 M. A. von Rothschilds handelshus i Frankfurt. Under missväxtåren på 1860-talet upptog senaten lån från Rothschildarna också för att kompensera förlusterna till följd av missväxten.
1889 års järnvägslån (morteringar och karelska banan)
3,5 %, 60 år, tyska mark, finska mark och holländskt gulden, arrangörer S. Bleichröder, Direktion der Disconto-Gesellschaft, M. A. von Rothschild & Söhne bl.a., undertecknad av Herman Molander
Rothschildarnas bankhus i Frankfurt leddes av baron Mayer Carl von Rothschild, en av de mest inflytelserika bankirerna i Europa under sin tid. Rothschildarna hade banker i alla stora finanscentrum i Europa. Rothschildarnas bankrörelse var Europas mest kända på 1800-talet och dess roll i synnerhet i utvecklingen av staternas obligationsmarknad var stor.
På 1890-talet överförde finska staten sin upplåning från Tyskland till kapitalmarknaden i Frankrike. Rothschildarnas inflytande på kapitalimporten till Finland hade minskat redan tidigare; baron Mayer Carl von Rothschild hade avlidit år 1886. Det multinationella bankhusets filial i Frankfurt upphörde med sin verksamhet år 1901.